Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ПОРЯДОК
повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів
{Абзац перший пункту 1 розділу І в редакції Наказу Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
У цьому Порядку терміни вживаються у значеннях, визначених Бюджетним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, що регламентують бюджетний процес.
{Абзац перший пункту 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
Дія цього Порядку не поширюється на операції з бюджетного відшкодування податку на додану вартість та безспірного списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.
Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або органах Казначейства, вказані у поданні або заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, які не мають рахунків у банках, може здійснюватись шляхом повернення готівковими коштами за чеком органу Казначейства з відповідних рахунків, відкритих у банках на ім’я органу Казначейства, або з відповідних рахунків банку чи підприємства поштового зв'язку, вказаних у поданні або заяві платника (його довіреної особи).
{Абзац перший пункту 5 розділу І в редакції Наказу Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
Подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України (далі – органи ДФС)) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
{Пункт 5 розділу І доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015; в редакції Наказу Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, подання подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 грудня 2015 року за № 1679/28124.
{Абзац пункту 5 розділу І в редакції Наказу Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
У разі потреби в поверненні помилково або надміру зарахованих коштів готівкою фізичним особам, які не мають рахунків у банках (більше ніж одному одержувачу), органом, що контролює справляння надходжень бюджету, в доповнення до подання до відповідного органу Казначейства подається реєстр одержувачів коштів, в якому зазначаються: прізвище, ім'я та по батькові одержувача, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума, що підлягає поверненню, у двох примірниках.
Подання за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку подається платником до органу Казначейства разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.
{Абзац п’ятий пункту 5 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
У разі повернення судового збору (крім помилково зарахованого) до органу Казначейства подається оригінал або належним чином засвідчена копія ухвали суду.
{Пункт 5 розділу І доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
Ухвала суду подається платником до органу Казначейства разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету (у разі знаходження оригіналу документа на переказ, який підтверджує зарахування судового збору до бюджету, в матеріалах судової справи та зазначення про це в ухвалі суду).
{Пункт 5 розділу І доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
Заява про повернення коштів з бюджету, яка подається до відповідного органу Казначейства, складається платником у довільній формі з обов'язковим зазначенням такої інформації: причини повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи та номер контактного телефону, сума платежу, що підлягає поверненню, спосіб перерахування коштів з бюджету - у безготівковій формі із зазначенням реквізитів рахунку одержувача коштів чи готівкою.
У заяві платник може визначити довірену особу для отримання коштів, що мають бути повернені йому з бюджету. У такому разі до заяви про повернення коштів з бюджету додаються довіреність на отримання коштів довіреною особою, засвідчена згідно з вимогами Цивільного кодексу України, та копія паспорта довіреної особи.
{Абзац пункту 5 розділу І в редакції Наказу Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
1) за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, - Міністерством фінансів України;
2) за кредитами, залученими місцевими бюджетами або під місцеві гарантії, - відповідними місцевими фінансовими органами;
3) за бюджетними позичками, кредитами та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, облік заборгованості за якими ведуть органи Казначейства, - відповідними органами Казначейства;
4) за бюджетними позичками, фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, та кредитами, облік заборгованості за якими не ведуть органи Казначейства, - розпорядниками коштів державного чи місцевих бюджетів.
Подання надається платником до органу Казначейства разом із його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.
{Абзац другий пункту 8 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
Заява про повернення коштів з бюджету, яка подається до відповідного органу Казначейства, складається платником в довільній формі з обов'язковим зазначенням такої інформації: причини повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи та номер контактного телефону одержувача, реквізити рахунку одержувача коштів, сума платежу, що підлягає поверненню.
У разі наявності в обліку органів Казначейства заборгованості платника перед державним бюджетом за іншими бюджетними позичками, кредитами або фінансовою допомогою відповідний орган Казначейства повідомляє платника та орган, який подав подання, про можливість направлення коштів (або їх частки), зазначених у заяві та поданні, у першу чергу на погашення цієї заборгованості перед державним бюджетом.
Відповідний місцевий фінансовий орган протягом двох робочих днів погоджує подання шляхом засвідчення підписом керівника місцевого фінансового органу, скріпленим гербовою печаткою, і не пізніше наступного робочого дня після погодження повертає його органу, який подав подання, для подальшої передачі до органів Казначейства відповідно до законодавства.
9-1. У разі припинення діяльності відповідних місцевих фінансових органів адміністративно-територіальних одиниць Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, орган, який контролює справляння надходжень бюджету або який здійснює облік заборгованості в розрізі позичальників, передає подання на погодження відповідному органу, визначеному відповідно до частини першої статті 67-2 Бюджетного кодексу України.
Відповідний орган, визначений відповідно до частини першої статті 67-2 Бюджетного кодексу України, протягом двох робочих днів погоджує подання шляхом засвідчення підписом керівника цього органу, скріпленим гербовою печаткою, і не пізніше наступного робочого дня після погодження повертає його органу, який подав подання, для подальшої передачі до органів Казначейства відповідно до законодавства.
{Розділ І доповнено новим пунктом 9-1 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 1 від 05.01.2016}
{Абзац перший пункту 10 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
Органи Казначейства приймають подання від органів, які контролюють справляння надходжень бюджету або які здійснюють облік заборгованості в розрізі позичальників, у строки, визначені нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів.
У разі відсутності такого нормативно-правового акта платник подає до відповідного органу Казначейства заяву та подання, дати складання яких не перевищують 30 календарних днів.
{Абзац перший пункту 11 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
1) перевищення встановлених законодавством строків подання заяви та подання до органу Казначейства;
{Підпункт 2 пункту 11 розділу І виключено на підставі Наказу Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
2) невідповідність інформації, викладеної у заяві платника, даним, наведеним у поданні або ухвалі суду, або даним органу Казначейства про зарахування коштів до бюджету;
{Підпункт пункту 11 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
3) подання заяви та подання або ухвали суду не за призначенням;
{Підпункт пункту 11 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
4) подання заяви та подання або ухвали суду неуповноваженою особою;
{Пункт 11 розділу І доповнено новим підпунктом 4 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
5) порушення встановлених вимог щодо їх оформлення.
{Пункт 11 розділу І доповнено новим підпунктом 5 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
{Пункт 12 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
1) за наявності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями орган Казначейства протягом п'яти робочих днів після дня отримання подання (заяви та подання) перераховує кошти на рахунок одержувача одноразово на загальну суму або частковими сумами;
2) у разі недостатності або відсутності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями для здійснення повернення відповідний орган Казначейства не пізніше ніж через п'ять робочих днів після дня отримання подання (заяви та подання) надсилає звернення для підкріплення коштами цих рахунків:
за платежами, що належать державному бюджету, - до Казначейства України;
за платежами, що належать місцевим бюджетам, - до відповідних місцевих фінансових органів;
за частиною платежу, що перерахована до відповідного фонду загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування, - до відповідного територіального органу цього фонду.
У разі ненадання підкріплення коштами протягом п'яти робочих днів після дня отримання звернення Казначейство України, місцеві фінансові органи та/або територіальні органи фондів загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування письмово інформують відповідні органи Казначейства про причини невиконання звернення.
Направлення звернення про підкріплення коштами не є підставою для зупинення операцій з повернення коштів з бюджету за рахунок поточних надходжень. При здійсненні повернення коштів з бюджету за рахунок поточних надходжень на всю суму або її частку після направлення звернення про підкріплення коштами відповідний орган Казначейства повідомляє про це Казначейство України, місцеві фінансові органи та/або територіальні органи фондів загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування, до яких надіслано звернення для підкріплення коштами. Невикористана органом Казначейства сума наданого підкріплення коштами повертається органам, які надали підкріплення коштами.
Якщо місцеві фінансові органи та/або територіальні органи фондів загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування у визначений термін не надають підкріплення коштами для здійснення повернення або не повідомляють про причини ненадання підкріплення коштами, відповідний орган Казначейства надсилає місцевим фінансовим органам письмове попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення цього порушення, а територіальним органам фондів загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування - відповідне звернення.
У разі якщо відповідні місцеві фінансові органи у визначений законодавством строк не усувають порушення бюджетного законодавства, тобто не надають підкріплення коштами для здійснення повернення або не повідомляють про причини невиконання звернення органу Казначейства, керівник відповідного органу Казначейства відповідно до законодавства приймає рішення про застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.
У разі якщо відповідні територіальні органи фондів загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування у визначений законодавством строк не надають підкріплення коштами для здійснення повернення або не повідомляють про причини невиконання звернення, відповідний орган Казначейства повідомляє про це Казначейство України, яке в свою чергу інформує центральні органи фондів загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування для вжиття відповідних заходів.
У разі недостатності або відсутності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями місцевих бюджетів адміністративно-територіальних одиниць Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, органам Казначейства тимчасово до відновлення діяльності органів місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей надається право на повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до місцевих бюджетів адміністративно-територіальних одиниць Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, шляхом списання коштів з рахунків, відкритих для зарахування коштів загального та спеціального фондів відповідних місцевих бюджетів, у межах наявних залишків коштів на таких рахунках без спрямування звернення на підкріплення коштами цих рахунків.
{Пункт 13 розділу І доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів № 1 від 05.01.2016}
{Пункт 13 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
{Пункт 15 розділу І із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
1) за платежами, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України є доходами загального фонду державного бюджету;
2) за коштами від повернення до загального фонду державного бюджету бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою або під державні гарантії;
3) за платежами, які є доходами загального фонду місцевих бюджетів на відповідний рік;
4) за коштами від повернення до загального фонду місцевого бюджету бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених місцевими бюджетами або під місцеві гарантії;
5) за платежами, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України є доходами спеціального фонду державного бюджету;
6) за коштами від повернення до спеціального фонду державного бюджету бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, в тому числі залучених державою або під державні гарантії;
7) за платежами, які є доходами спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ, що утримуються за рахунок місцевих бюджетів відповідно до Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23 серпня 2012 року № 938, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 вересня 2012 року за № 1569/21881);
8) за коштами від повернення до спеціального фонду місцевого бюджету бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених місцевими бюджетами або під місцеві гарантії;
9) за коштами, що належать до власних надходжень бюджетних установ, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету;
10) за платежами, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України, розподіляються між загальним та спеціальним фондами державного бюджету;
11) за платежами, які відповідно до Бюджетного кодексу України та закону про Державний бюджет України розподіляються між державним та місцевими бюджетами;
12) за платежами, які розподіляються між загальним та спеціальним фондами місцевих бюджетів;
13) за платежами, які розподіляються між рівнями місцевих бюджетів;
14) за іншими коштами, які тимчасово віднесені на доходи державного бюджету та підлягають розподілу відповідними уповноваженими органами згідно з вимогами нормативно-правових актів;
15) за коштами, тимчасово віднесеними на доходи місцевого бюджету, що підлягають розподілу;
16) за іншими платежами, які тимчасово віднесені на доходи місцевого бюджету, у порядку, встановленому законодавством;
17) за платежами до загального та спеціального фондів державного бюджету в іноземній валюті.
У разі недостатності або відсутності коштів на відповідних рахунках за надходженнями органи Казначейства можуть здійснювати повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до відповідних бюджетів, шляхом залучення коштів з відповідних рахунків у порядку, встановленому законодавством.
{Пункт 3 розділу ІІ виключено на підставі Наказу Міністерства фінансів № 1 від 05.01.2016}
{Пункт 3 розділу ІІ в редакції Наказу Міністерства фінансів № 1 від 05.01.2016}
III. Операції з повернення у готівковій формі платежів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів
1) з відповідних рахунків, відкритих органами Казначейства в банках на ім’я органу Казначейства, на підставі чеків, виписаних органами Казначейства на ім’я фізичної особи;
2) з відповідних рахунків банків за реєстрами одержувачів коштів, підготовленими органами, що контролюють справляння надходжень бюджету;
3) поштовими переказами на адреси, визначені в заявах платників або у податкових деклараціях фізичних осіб, через підприємства поштового зв'язку за реєстрами одержувачів коштів, підготовленими органами, що контролюють справляння надходжень бюджету.
1) на рахунки, відкриті на ім'я органів Казначейства в банках відповідно до законодавства;
2) на рахунки банків або підприємств поштового зв'язку, відкриті в банках.
У разі наявності реєстру одержувачів коштів органи Казначейства передають один його примірник до відповідного банку або підприємства поштового зв'язку.
На підставі належно оформлених чеків на отримання готівки фізичні особи, на ім'я яких виписано чеки, отримують готівку з рахунків, відкритих на ім'я органів Казначейства в банках відповідно до законодавства. Чеки на отримання готівки пред'являються до оплати в банк протягом 10 календарних днів (день виписки чека не враховується).
Виплата коштів готівкою фізичним особам за реєстром одержувачів коштів через банки або підприємства поштового зв'язку здійснюється на підставі документа, що засвідчує особу.
{Розділ III доповнено новим пунктом 4 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 202 від 23.02.2015}
{Пункт 5 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
Директор Департаменту |
|
Додаток 1 |
ПОДАННЯ
на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджету
{Порядок доповнено новим Додатком 1 згідно з Наказом Міністерства фінансів № 827 від 19.09.2016}
Додаток 2 |
Додаток 3 |
ЗАЯВКА
на видачу готівки